Η καλή γονική φροντίδα βοηθάει, αλλά έχει όρια σε περίπτωση μεγάλης στέρησης

Η καλή γονική φροντίδα βοηθάει, αλλά έχει όρια σε περίπτωση μεγάλης στέρησης

Η καλή γονική φροντίδα μπορεί να κάνει όλη τη διαφορά καθώς τα νεογέννητα μαθαίνουν να επικοινωνούν και να επεξεργάζονται πληροφορίες, και ένας αυξανόμενος όγκος έρευνας για την ανάπτυξη της πρώιμης παιδικής ηλικίας έχει δείξει ότι η εκπαίδευση των γονέων είναι μια αξιόλογη επένδυση για τη βελτίωση των αποτελεσμάτων της παιδικής ηλικίας. Ωστόσο, μπορεί να υπάρχει ένα όριο στο πόσο η καλή γονική φροντίδα μπορεί να βελτιώσει τις γλωσσικές και γνωστικές δεξιότητες ενός νεογέννητου, ειδικά σε καταστάσεις όπου η οικογένεια αντιμετωπίζει σημαντική στέρηση.

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Washington στο St. Louis ήθελαν να δουν πώς το «προγεννητικό κοινωνικό μειονέκτημα», ο όγκος του εγκεφάλου ενός νεογέννητου και η γονική μέριμνα επηρεάζουν τις γνωστικές και γλωσσικές ικανότητες. Το προγεννητικό κοινωνικό μειονέκτημα αναφέρεται στην έλλειψη πόρων για την κάλυψη των βασικών αναγκών μιας οικογένειας. Για να το κάνουν αυτό, στρατολόγησαν άτομα από μαιευτικές κλινικές στο St. Louis για να βρουν έγκυες από ένα ευρύ φάσμα υποβάθρων. Παρακολούθησαν περίπου 200 νέες μητέρες και τα νεογέννητά τους σε ηλικία 1 και 2 ετών για να διεξάγουν γονικές παρατηρήσεις μαζί με αξιολογήσεις γλώσσας και γνωστικής λειτουργίας.

Αυτό που διαπίστωσαν ήταν ότι το προγεννητικό κοινωνικό μειονέκτημα σχετίζεται με χαμηλότερες γνωστικές και γλωσσικές βαθμολογίες και ότι οι υποστηρικτικές γονικές συμπεριφορές θα μπορούσαν να βελτιώσουν αυτούς τους δείκτες – αλλά μόνο μέχρι ένα σημείο. Η έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο Journal of Pediatrics, μπορεί να βοηθήσει στην ενημέρωση σχετικά με τον τρόπο βελτίωσης της αποτελεσματικότητας των προγεννητικών και πρώιμων παιδικών παρεμβάσεων.

Η ερευνήτρια Deanna Barch περιγράφει το «κοινωνικό μειονέκτημα» ως ένα φάσμα του βαθμού στον οποίο καλύπτονται οι οικονομικές ανάγκες μιας οικογένειας. Εάν κάποιος έχει καλυμμένες βασικές ανάγκες, όπως σταθερή πρόσβαση σε στέγαση, τροφή και ασφάλιση, «τότε η γονική μέριμνα μπορεί να κάνει τη διαφορά», δήλωσε η Barch. «Αλλά εάν οι βασικές ανάγκες δεν ικανοποιούνται, αυτό είναι πιθανώς αυτό που περιορίζει τη γνωστική λειτουργία και η γονική μέριμνα δεν έχει την ευκαιρία να έχει τη θετική επιρροή». Η υποστηρικτική γονική μέριμνα μπορεί να μην είναι σε θέση να ξεπεράσει το «πλήγμα» που προκαλεί η στέρηση στην ανάπτυξη του εγκεφάλου ενός νεογέννητου. Η έρευνα μπορεί να είναι χρήσιμη στην ανάπτυξη κοινωνικών προγραμμάτων που επενδύουν στην προγεννητική φροντίδα και την εκπαίδευση των γονέων.

Η συγγραφέας Shelby Leverett εξήγησε ότι αρχικά εξεπλάγησαν από τα αποτελέσματα, επειδή μεγάλο μέρος της επιστημονικής βιβλιογραφίας δείχνει ότι οι γονικές δεξιότητες μπορούν να αποτελέσουν έναν αποτελεσματικό στόχο παρέμβασης, αλλά η πλειονότητα αυτών των ευρημάτων μπορεί να βασίζεται σε ένα στενότερο, πιο πλεονεκτικό δείγμα του φάσματος του «κοινωνικού μειονεκτήματος». «Είναι πραγματικά σημαντικό να στοχεύουμε στην υποστήριξη των οικογενειών, ώστε να μπορέσουμε να εξαλείψουμε το μειονέκτημα και τα παιδιά να έχουν την ευκαιρία να αναπτυχθούν με τον βέλτιστο τρόπο», δήλωσε η Leverett.

Πηγή:  Washington University in St. Louis
https://source.washu.edu/2025/03/good-parenting-helps-but-has-limits-under-major-deprivation/

Άρθρο: Shelby D. Leverett, Rebecca G. Brady, Ursula A. Tooley, Rachel E. Lean, Rebecca Tillman, Jillian Wilson, Michayla Ruscitti, Regina L. Triplett, Dimitrios Alexopoulos, Emily D. Gerstein, Tara A. Smyser, Barbara Warner, Joan L. Luby, Christopher D. Smyser, Cynthia E. Rogers, Deanna M. Barch. Associations between Parenting and Cognitive and Language Abilities at 2 Years of Age Depend on Prenatal Exposure to DisadvantageThe Journal of Pediatrics, 2025; 276: 114289 DOI: 10.1016/j.jpeds.2024.114289