Στα δημοτικά σχολεία, οι ώρες παιχνιδιού έχουν μειωθεί και οι μέρες σχολείου έχουν αυξηθεί. Εκτός σχολείου, οι επικινδυνότητα των δρόμων, ο φόβος των αγνώστων, και τα βιντεοπαιχνίδια έχουνε δραστικά μειώσει τις ευκαιρίες για κοινωνική αλληλεπίδραση και ελεύθερο παιχνίδι. Η Pam Jarvis στο International Journal of Play συζητά τη σημαντικότητα του παιχνιδιού και τα καταστροφικά αποτελέσματα για τα παιδιά που δεν παίζουν αρκετά.
Μια έρευνα του Υπουργείου Υγείας στην Αγγλία το 2014 έδειξε ότι 1 στα 10 παιδιά ηλικίας 5-16 έχουν διαγνωστεί με ψυχικές διαταραχές. Το παιδικό στρες και τα ψυχολογικά προβλήματα αυξάνονται. Η αστικοποίηση έχει πολλές συνέπειες για το παιχνίδι των παιδιών. Θα πρέπει να θυμόμαστε πάντα ότι οι άνθρωποι αναζητούν τη γνώση «της κοινωνικοποίησης» μέσα από την εμπειρία και την εξερεύνηση. Μέσω του παιχνιδιού τα παιδιά αναπτύσσουν το αίσθημα του «τα καταφέρνω», το συναίσθημα ότι ανήκουν κάπου και ότι είναι χρήσιμα. Όταν τους λείπει το παιχνίδι, χάνουν την κοινωνική τους σύνδεση και έχουν λιγότερη ‘ψυχική ευεξία΄. Μήπως η έλλειψη παιχνιδιού συνεισφέρει στη δυσλειτουργία των κοινωνιών μας;
Το ελεύθερο παιχνίδι είναι η βάση πάνω στην οποία τα άτομα αναπτύσσουν πολλές κρίσιμες κοινωνικές δεξιότητες που δίνουν τα εφόδια για την μελλοντική πολυπλοκότητα της ενήλικης κοινωνικής ζωής. Η UNICEF αναφέρει, ότι το ελεύθερο παιχνίδι σε ομάδες συνομηλίκων βοηθάει τα παιδιά να μάθουν και να εξασκήσουν τον έλεγχο του θυμού, τη διαχείριση των διαφωνιών, την απόκτηση του σεβασμού και της φιλίας, τη συζήτηση των συναισθημάτων, το σεβασμό στη διαφορετικότητα και τη συνειδητοποίηση των αναγκών και των συναισθημάτων των άλλων. Με το παιχνίδι ως τη βάση της κοινωνικής ανάπτυξης είναι άξιο απορίας το γιατί συνεχώς το υποβαθμίζουμε.
Το παιχνίδι είναι παγκόσμιο και ήταν πάντα σημαντικό στην ανθρώπινη εξέλιξη. Οι συγγραφείς τονίζουν στους σχεδιαστές πολιτικών ότι πρέπει να ξανασκεφτούν τη σημαντικότητα του παιχνιδιού έναντι της μάθησης με την καθοδήγηση ενηλίκων. Κλείνουν τονίζοντας ότι η αύξηση των ευκαιριών για ελεύθερο παιχνίδι είναι κλειδί στην ανάπτυξη μιας υγιούς γενιάς παιδιών.
Πηγή: Pam Jarvis, Stephen Newman, Louise Swiniarski. On ‘becoming social’: the importance of collaborative free play in childhood. International Journal of Play, 2014; 1 http://newsroom.taylorandfrancisgroup.com/news/press-release/all-work-and-no-play-for-children-losing-their-childhood-and-their-happines#.UzMeyIXDU8Y